Stravování evropských předků odpovídá zásadám čínské dietetiky

Stravování našich evropských předků odpovídá zásadám dietetiky podle TCM, jak píše etnobiolog a znalec evropské a americké (jedlé) flóry Wolf-Dieter Storl. „Nejdůležitějšími potravinami byly obiloviny a mléko (měkký sýr). Z obilovin se vyráběly kaše nebo pivo. Ke kaši se podávalo trochu zeleniny. Jednalo se o divoké rostliny, které se v určité době sbíraly na louce nebo na okraji lesa. Jako obilí ženy sbíraly také semena divokých rostlin jako například slizovitá semena jitrocelu většího, která obsahovala hodně bílkovin. Strava byla jednoduchá: divoké ovoce, čerstvá zvěřina nebo tvaroh. Přesto u těchto národů existovaly zahrady… zaměřené na cibuloviny, které zakládaly ženy. Pod názvem Lauch rozuměli Germáni šťavnaté zelené druhy zeleniny, které posilují zejména vitalitu, obzvlášť mužnou sílu. Rostly zde cibuloviny, případně česnek medvědí, hrách, merlík všedobrd, čočka, řepka olejná, tuřín, pastinák, pažitka a mangold, ale také ovocné stromy, koření a léčivé byliny, například mák… Pokud člověk jí to, co tradičně jedli jeho předkové, snáze se naladí na duchy předků a jejich vnuknutí.“

Špatné vyhlídky lidstva

Etnobotanici zdůrazňují, že většina lidstva se živí méně než dvanácti druhy rostlin. Průměrný Američan zkonzumuje ročně 30 druhů rostlin a za celý život méně než 50 – a to v USA roste 15 000 druhů jedlých rostlin.

Sklízení a konzumace zeleniny podle dnů

V sedmi dnech týdne se projevuje sedm různých kvalit – proto dělení rostlin do sedmi velkých skupin.

  • pondělí: měsíční rostliny – vodnaté, jako jsou okurky, melouny, a obsahující „mléčnou šťávu“ – například kozí brada pórolistá nebo hlávkový salát
  • úterý: marsovské rostliny – červeně zbarvená zelenina a zelenina s ostny, hlubokými kůlovými kořeny nebo horkou chutí (mrkev, ředkve, kopřiva, pórek)
  • středa: merkurovské rostliny – rychle klíčící, slizovité a léčebné (šrucha, fenykl, cibule, ibišek apod.)
  • čtvrtek: jupiterské rostliny – aromatické a kořeněné, případně se sladkou chutí (pastinák, lopuch, černý kořen) + žluté nebo oranžové druhy (dýně) + rostliny vhodné pro játra
  • pátek: venušanské rostliny – jemné, zelené druhy chladné povahy (hrách, fazolové lusky, chřest) + sklízení venerických léčivek
  • sobota: saturnské rostliny – hořké nebo slané druhy (celer, mangold, lebeda) + tmavé a namodralé druhy
  • neděle: sluneční – jemné a bílé druhy (květák, pupalka) + žluté květy a s posilňujícím účinkem (topinambur)

Sezónnost a lokálnost

Hlávkový salát, okurky, nebo dokonce čerstvé jahody v zimě byly znakem odcizení člověka od přírody. „Něco takového uvádí vnitřní smysly člověka, které jsou naladěny na koloběh přírody, do naprostého chaosu. Navíc je to ekologicky naprosto neobhajitelné, vezmeme-li v úvahu, kolik cizí energie je třeba vynaložit a taky kolik chemie, protože příroda se proti takovým abnormalitám brání plísněmi a houbovými chorobami.“

Celá rostlina pro celé zdraví

Je třeba denně jíst celou rostlinu, zní další zásada. Je třeba jíst kořeny, stonky, listy, plody i semena, protože celému člověku odpovídá celý archetyp rostliny:

  • hlava, smysly a nervy: soli z kořenů
  • dýchání a krevní oběh: listová zelenina
  • metabolismus a reprodukce: květy a semen

V praxi to znamená, že k červené řepě nebo karotce (kořen) si člověk ještě připraví obiloviny (semena) a salát (listy) a jídlo zakončí ovocným kompotem (plody). Takto lze požadavek celé rostliny snadno dodržet.*

Čínská dietetika a dávná evropská moudrost

Tyto poznatky dávných Evropanů, které shromáždil Arthur Hermes a které získaly pojmenování planetární kuchyně, pozoruhodně souznějí s principy dietetiky podle tradiční čínské medicíny. Základem by měly být kvalitní obiloviny na ošetření „středu“ (sleziny), protože máme-li pevný střed (slezina, žaludek), máme v pořádku také ostatní orgány a jejich soustavy.

Studium dietetiky podle TCM se zohledněním středoevropských surovin, tradic a potřeb

Zveme vás tímto na roční studium dietetiky, během nějž v devíti teoretických víkendech a letní škole získáte informace ze všech směrů výživy, díky nimž nabudete znalosti a praktické dovednosti založené na zdravém rozumu dietetiky podle tradiční čínské medicíny. Naučíte se indikovat na různé zdravotní obtíže (obrazy nemocí) různé typy stravy, dokonale zanalyzujete vlastní stravovací návyky a získáte široký přehled o všech klasických i moderních výživových extrémech. Zároveň budete schopni sobě i ostatním vytvořit jídelníček tak, abyste nejen akceptovali čínskou dietetiku, ale také ji byli schopni přizpůsobit místním podmínkám a surovinám. Studium je vhodné pro laiky i odbornou veřejnost!

Zdroje:

  1. foto: https://www.premiumrxdrugs.com/blog/wp-content/uploads/2015/12/Whole-grain-food-nutrition.jpg
  2. foto: http://2.bp.blogspot.com/-AIFxDrGthlU/TkstLnhVncI/AAAAAAAAAUE/RXnPvFCNdQQ/s1600/16strawberries_sm.png

* Čerpáno a upraveno dle knihy Wolfa-Dietera Storla Léčivá síla divokých bylin a zeleniny (etnobotanika, léčitelství a využití), Fontána, Olomouc 2017

 

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail