“Alternativní? Vždyť „hedvábné stezky“ a také „solné stezky“ s sebou přinášely právě i kulturu a medicínu,” říká v rozhovoru Petr Novák

Petr Novák je hlavní lektor TCM Academy v Ostravě, od počátku působí jako garant dvouletého oboru Diagnostik TCM. Je také “duchovním otcem” náplně letní školy oboru a hlavním vyučujícím. S tímto všestranným mužem vám přinášíme rozhovor nejen o tradiční čínské medicíně, ale také o naší škole…

Jak se Ti učí v Ostravě?

V Shanti* se mi učí dobře. Lidé jsou vnímaví a přátelští včetně majitelů školy. Z toho vyplývá, že se na učení a na lidi velmi těším.

Proč je podle Tebe užitečné, aby lidé věnovali dva roky svého života na studium diagnostiky zdravotního stavu?

Praktická výuka na letní škole

Z několika důvodů:

  • Mohou využít vědomosti pro sebe a pro druhé.
  • Jsou zorientovaní a tak je nepodvede takzvaný praktik TČM, který nemá žádné znalosti.
  • Na základech diagnostiky se dá dobře stavět jakýkoli TČM obor.
  • Také je dobré si učením cvičit mozek, a tím oddalovat různé neduhy.

Jak podle Tebe vypadá profil absolventa oboru? V jakých oblastech života využije diagnostiku člověk, který chce být terapeut (případně už je), a zájemce z řad široké veřejnosti, jenž studuje proto, aby se dozvěděl něco nového, ale v praxi se terapiím věnovat nechce?

Petr je absolvent TCM Institutu: zvládá nejen diagnostiku, ale také všech pět terapeutických disciplín (zde tuina)

Profil studenta není jednotný. Studenti přicházejí jak s minimálním vzděláním, tak i s tím vysokoškolským. Ani se nedá říct, zda jsou to lidé finančně za vodou, nebo ne. Očekávání jednotlivců jsou také různá. Někdo má studium jako koníčka, jiný hledá životní cestu a někdo se vidí jako budoucí terapeut. Společné mají to, že každý na své úrovni hltá informace. Pokud se student učí a má dostatečnou pokoru, je každý z nich na cestě stát se výborným terapeutem. V každém případě si ve škole vytvoří slušný základ, na kterém se dají stavět další specializace.

Jaké je podle Tebe postavení tradiční čínské medicíny v Česku? Mění se nějak v průběhu času?

Podle mě má TČM v Česku velkou budoucnost. Z mého pohledu se přístup lidí k čínské medicíně vyvíjí pozitivně i přes politické kotrmelce.

Skeptici řadí TCM mezi takzvané alterantivní medicíny, což je často synonymum k „nefungující“. Co si o tom myslíš?

Po praktické ukázce guashi se lektor vydává studentům sám všanc

Pro někoho možná je slovo alternativní zástupné ke slovu nefungující, ale pro jiného je to správné slovo šance. Slovo alternativní se používá spíš z neznalosti. TČM je vlastně víc klasická než západní medicína, protože jak řecké, tak římské pilíře medicíny většinou čínskou medicínu znaly a vycházely z jejích poznatků. Vždyť „hedvábné stezky“ a také „solné stezky“ s sebou přinášely právě i kulturu a medicínu….

Jaká pozitiva a negativa přináší do oblasti TCM v Česku nová legislativa ohledně tohoto oboru (jeho praktikování i studia)? Lze v ní najít něco přínosného?

Zatím je to zmatek, ale on byl i předtím. Přínosné je, že se dá stále „plavat“ vpřed.

Sám jsi po celá léta praktikující terapeut TCM. Jaké druhy terapií na svých pacientech upřednostňuješ? Které jsou blízké Tvému srdci?

Všechny: cvičením QiGongu počínaje až po akupunkturu – ani neumím rozhodnout, která technika je takzvaně nejvyšší…**

Máš v paměti nějaký případ ze své terapeutické praxe, který bys nám tady mohl říci a který Tě něčím výjimečně zaujal?

Každý „případ“ je výjimečný a neopakovatelný. Každý člověk mě zaujme, a má-li přijít opět, tak se těším, neboť od každého se mám co naučit.

Kromě již dospělých dětí a tří vnoučat máš malou dceru. Léčíte ji s manželkou (terapeutka a lektorka Lenka Nováková u nás také učí) pomocí TCM?

Jistě. Děláme jí občas preventivně dětskou tuinu. Doma máme i vybavenou čínskou lékárničku, ale Sára vlastně žádnou chorobu neměla.

Využijí podle Tebe studenti oborů TCM Academy získané znalosti a dovednosti v praxi v tom smyslu, že pro ně studium bude mít praktický význam i do života?

V rámci praktické letní školy absolvují studenti i řadu psychoher pod Petrovým vedením

Už jsem o tom vlastně psal. Věřím, že studium praktický dopad má, ale samozřejmě záleží na každém člověku. Výuka není jen o diagnostikách, ale jsou i další témata, které s diagnostikou souvisí. Například psychologie, ale i QiGong, tuina, dietetika. K diagnostice patří i znalost anatomie nebo orgánů, tělních substancí a také čínský pohled na dráhy a aku body. Proto je ve škole věnován čas i akupresuře, moxování, tygrování, guashe nebo akupresuře…***

Šel bys Ty sám do Ostravy studovat?

Na to se těžko odpovídá. Program akademie jsem vlastně z větší části stvořil já. Dělal jsem jej podle zkušeností jiných škol a samozřejmě i podle toho, co bych si sám přál…

Ptala se: Daniela Pilařová

* Škola TCM Academy je provozována zapsaným spolkem Shanti Academy (stejně jako jógové studio Shanti Yoga Studio)

** Mezi terapeutické disciplíny TCM patří: bylinná léčba (fytoterapie), akupunktura, Qi Gong (cvičení), tuina (masáže) a dietetika. V TCM Academy lze studovat dietetiku (s přesahem do jiných alternativních postupů, jako je ájurvéda), tuinu a pak západní fytoterapii. Qi Gong se (také pro potřeby studentů TCM Academy cvičí během školního roku ve čtvrtky odpoledne pod vedením lektorky Wendy Přistoupilové).

*** Praktické disciplíny se v rámci oborů Diagnostika TCM a Dietetika vyučují během letních škol (Diagnostika 7 dní, Dietetika 5 dní).

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail