Strava ve stáří (ukázka ze skript pro dietetiku)

Stáří je obvykle chápáno jako období života po 60. roce věku. V této době ubývá fyzické i psychické aktivity, nastupuje energie sucha, ubývá teplo, zhoršuje se termoregulační schopnost, slábnou regenerační schopnosti, ubývá pružnosti. Tělo i jeho části – svaly, klouby, končetiny, orgány… jsou různě opotřebované vlivem životního stylu, práce i dědičnosti. Aby stáří bylo příjemné a dlouhé, je třeba dbát na některé stravovací zásady:

  • dostatek pohybu a trénink mozku pomocí koníčků, dobrých vztahů s přáteli a s rodinou
  • pít dostatek tekutin
  • jíst kvalitní potraviny dle ročního období, konstituce, kondice atd.
  • je nutné zvýšit objem potravin zavlhčujících, svěžích – ovoce, zelenina, to i syrové nebo jen krátce povařené, blanšírované, spařené, s tukem, jogurty, kyšky, podmáslí, případně teplé mléko se lžící másla nebo i medu, potraviny vytvářející odžas by měly mít převahu – kroupy, ghí, mléko, kořenová zelenina, přírodní cukry, med, ovoce, sůl
  • rychle ubývá svaloviny, která se mění na tukovou tkáň, je třeba dodávat kvalitní bílkoviny – luštěniny, vejce, mléčné výrobky, tvaroh
  • dbát na stravitelnost, trávicí systém také slábne, všímat si, z čeho mi není dobře, a příště toho jíst méně nebo to vysadit, netrvat na tom, že „to jím celý život“, nebránit se změnám
  • udržovat dobrou střevní mikroflóru – kyselé zelí, hrách (inulin), bílý jogurt
  • dbát na denní vyprazdňování stolice, jíst dostatek potravin s vlákninou (luštěniny, celozrnné obiloviny, zelenina, ovoce). Pokud začnou zácpy, je vhodné buď přidat kyselého ovoce, nebo na noc užívat 1 a více lžic másla nebo nějakého zastudena lisovaného oleje (pupalkový, makový, mandlový, dýňový, rakytníkový…)
  • vyhýbat se vysušujícím potravinám a nápojům – např. pohanka, slzovka, skořice, pepř, černý čaj, jablečník, pelyněk
  • vyhýbat se ochlazujícím potravinám a nápojům – zmrzlina, studené nápoje – studené koktejly, způsobují bolesti a stagnace
  • delší půsty a drastické detoxikace nejsou vhodné, pokud to člověk předtím nedělal pravidelně. Tělo na to již nemá sílu, ubývá prenatální čchi a postnatální čchi by se neměla z čeho tvořit, člověk by se moc oslabil. Vhodné jsou monodiety s khičrí nebo congee, případně pití horké čisté vody v průběhu dne alespoň dva týdny. Voda se vaří asi 5–10 minut, pak se po doušcích co nejteplejší popíjí v průběhu dne. Je možné ji uchovávat v termosce, nebo xkrát denně připravovat čerstvou. Odstraňuje ámu ze všech dhátu a šrótas nenásilným, přirozeným způsobem
  • na klouby jsou často pro seniory doporučovány potravní doplňky. Většinou to jsou různě zpracované chrupavky z kloubů zvířat – jíst proto raději vepřové nožky, uši, rypáčky, kolena, vařit sulc, tlačenku, jíst s chlebem a cibulí, sádlem. Také ostatní potraviny vyživující kaphu a produkující odžas jsou vhodné – slané, omaštěné obilné kaše – např. kroupy, rýže, ořechy, semena
  • na posílení paměti a mozkových činností – udržovat zdravá střeva, a pít různé bylinné čaje – obsahující např. brahmí, gotu kolu, také chagu (čagu) – sibiřská houba
  • na udržení nebo zlepšení zraku – podporovat činnost jaterostropestřec mariánský, chlorela, spirulina – chlorofyl, kyselé zelí, hlávkové zelí, dodávat zinek (dýňová semena, olej), vitamin A (mrkev), puškvorec
  • pro dobrou náladu – čaj z třezalky, tinktura z mučenky, bazalka, fenykl, jíst dostatek másla, které prohřívá a uvolňuje tkáně, udržovat ABR, veselý banán
  • pro dobrý spánek – tinktura Valdemar Grešík, tinktura kozlíková, čaj meduňka, chmel…atd. Na noc jíst potraviny, které uklidňují, například kaše z ovesných vloček v mléce povařená, máslo, banán, slunečnicová semínka mletá. Všechny ingredience vytvářejí odžas, podporují kaphu, obsahují L-tryptofan, AK,která zajišťuje tvorbu melatoninu. Nejsou vhodná ostrá jídla, maso, houby. Nejíst moc pozdě ani příliš brzy před ulehnutím, mít vyvětranou místnost, čisté prádlo, smýt každý večer únavu, i když se člověk nepotil, je vhodná sprcha před usnutím. Senioři mnohdy začnou zanedbávat osobní hygienu a pak se diví, že špatně spí
  • výživný ranní koktejl na harmonizaci a zklidnění váty, která ve stáří začíná převládat – 1hrnek teplého mléka, 1 lžička ghí, špetka šafránu, 5 oloupaných mandlí, 2–4 datle nebo 2 čerstvé fíky, 1 lžička medu nebo javorového či jiného sirupu, možno přidat i proteinový bílkový prášek, rozmixovat. Pijeme k teplé obilné kaši nebo k namazanému pečivu. Kdo nemá hlad ráno, pije samotné
  • všechny potraviny by měly být sattvické, aby podporovaly dobrou náladu, klid, optimismus a postupné odpojování mysli od hmotného světa k duchovnímu – masa by mělo být méně a méně

Ukázka ze skript Romany Farne připravených pro jeden z víkendů ročního studia dietetiky na naší škole.

Jak je to tedy s tou slezinou a vlivem jogurtů na její práci?

Protože se na FB rozproudila krásná diskuse ohledně (ne)vhodnosti podávání jogurtu starým lidem, připojuji níže komentář autorky skript:

“Starší lidé snášejí mléko a jogurty mnohem lépe než mladí lidé nebo děti. Jogurt (bílý) je lepší než projímadla nebo ranní káva a určitě je lepší než sladké koláčky a uzeniny. Nemá žádný smysl znepříjemnit nebo znesnadnit život – spíš z toho, co lidé běžně jedí (nebo jedli v mládí) vybrat ty zdravější potraviny a ty méně zdravé omezit. Však slezinu je možné podpořit vločkami nebo vařenou stravou v průběhu dne. Starší lidí v ČR (nad 60 let) byli zvyklí na mléko a mléčné výrobky – od narození slyšeli, jak je to zdravé. Pokud jim chceme pomoci, nemá význam jim to teď zakazovat. Pokud jim potraviny z mléka nedělají dobře, už to dávno vědí a nejedí je. S věkem přibývá sucho a jogurt je zvlhčující, osvěžující potravina. Slezinu mají v současnosti slabou téměř všichni, hlavně ale děti a mladší lidé pod 40 let, protože nejedí (a nejedli třeba nikdy) luštěniny, obilné placky nebo kaše z obilí namletého doma. Od narození konzumují jednoduché cukry a pijí kávu. Naopak lidé nad šedesát na obilí a luštěninách vyrostli, takže vesměs mají slezinu i ostatní orgány v mnohem lepším stavu.”

Úvodní snímek převzat ze stránky https://greenvalleynaturalsolutions.com/MMS/SCH/MMS-SCH-1.php?SC=765MMS112917TST

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail